Tour Haifa - העמותה לתיירות ונופש חיפה

פארק נחל הקישון

נחל הקישון הזורם לאורך 70 ק"מ מצפון הרי השומרון עד למפרץ חיפה. אגן הניקוז משתרע על פני כ- 1100 קמ"ר ולנחל יובלים רבים ביניהם הנחלים ציפורי, עדשים, השופט, הקיני, סעדיה וגדורה.

נחל הקישון היה בעבר הנחל המזוהם ביותר מבין נחלי החוף והיה סמל לזיהום ומטרד סביבתי קשה.מורד הנחל סבל במשך שנים רבות מזיהום כבד, תעשייתי וסניטרי שהביא לזיהום כבד של גוף המים והקרקעית והוביל להתמוטטותה של המערכת האקולוגית כולה.

רשות הנחל הוקמה בשנת 1994, ע"י המשרד להגנת הסביבה, כתאגיד סטטוטורי שמטרתו לשקם את הנחל וגדותיו ולהשיבו לציבור כנחל חי. מאז הקמתה, מובילה הרשות תהליך שיקום מורכב מתמשך וייחודי.בעקבות עבודתה של הרשות, כבר היום קיימים שפע בע"ח וצמחייה אופיינית לבתי גידול לחים. הרשות פיתחה שבילי נחל ופארקים לאורך הנחל.

חזון רשות נחל הקישון

•  מערכת אקולוגית בת קיימא האופיינית לנחלי החוף
  • v ליבה ירוקה המקשרת בין חלקי המטרופולין
  • v החזרת שירותי המערכת האקולוגית לרבות שימושי פנאי נופש שייט ודייג

שלל הפרויקטים הסביבתיים בנחל קישון, המבוצעים בימים אלו, יביאו לשיקום הנחל ויחזירו אותו אל הציבור לרווחתו כאתר טבע ייחודי ומגוון, הכולל שלל פעילויות פנאי נופש וקייט באזור מפרץ חיפה שנחשב בעבר למזוהם בישראל.

תיירות בנחל קישון

לאורך תוואי הקישון, סללה רשות נחל הקישון בשיתוף קק"ל, שבילי אופניים למטיבי רכיבה ולמטיבי לכת ופיתחה שלושה פארקים אקסטנסיביים (פשיט) ייחודיים כל אחד ואופיו שלו. פארק מורד נחל קישון במעגן הדיג מפרץ חיפה, פארק העמקים ופארק מעיין אלרואי בקרית טבעון.

פארק מורד נחל קישון עליו הוכרז בשנת 2011  על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, מצוי בשלבי תכנון סופיים. הישג זה הגיע לאחר מאבקים רבים שניהלה רשות נחל הקישון להרחקת שטחי עורף נמל מגדות הנחל, כך שהפארק המתוכנן ישתרע על פני שטח של כ- 900 דונם (ממעגן הדיג ועד גשר ההסתדרות שבחיפה). במסגרת הפארק מתוכנן גם מרכז מבקרים חינוכי שיהווה קורת גג לפעילות קהילתית אותה מבצעת רשות הנחל בשנים האחרונות, לשיתופו של הציבור בתהליכי השיקום ובחינוך סביבתי, בתוך מסגרות חינוכיות באזור חיפה והקריות.

פארק מורד נחל קישון יתווסף לרשת פארקים ושבילי נחל שהוקמו ע"י הרשות, ביניהם פארק נחל גדורה היוצא לביצוע בימים אלו, וכן לפארק המטרופוליני המתוכנן לקום בשלב ראשון לאחר סיום פרויקט הטיפול בקרקעית הנחל אשר החל לאחרונה.

פארק הקישון במעגן הדייג שבמפרץ חיפה

פארק הקישון בשפך הנחל למפרץ חיפה, משתרע לאורך חצי הק"מ האחרון של הנחל, על שטח של 33 דונם בתחום העיר חיפה. בפארק גבעות דשא מגוננות ומטופחות הצופות לנחל רחב הידיים. בעונת הנדידה ניתן לצפות במאות עופות המים, ביניהן הקורמורן הגדול, אגמיות, אנפות, מגלנים ועוד, המגיעות למורד הנחל, ליהנות משלל הדגים המצויים בו.

רשות נחל הקישון מקיימת מעת לעת סיורים ללא תשלום ופעילויות לקהל הרחב. הסיורים המודרכים לאורך מורד הנחל מלווים בהסברים אודות היסטורית הנחל, על היותו בעבר תעלת ביוב חסרת חיים ועד לעת בה הוקמה רשות נחל הקישון אשר הטיבה לשקמו ולהפכו לנחל שוקק חיים ומוקד משיכה למטיילים רבים. הפעילויות המתקיימות כוללות סדנאות צפרות במסגרתה מתבצעת סקירה על ציפורי הקישון, סדנאות יצירה בחיק בטבע, סדנאות לגוף ולנפש, טקסי קבלת שבת ועוד.

הפארק פתוח לציבור והכניסה אליו ללא תשלום!

כיצד מגיעים לפארק במעגן הדיג ?

לבאים מחיפה- בגשר פז עולים על כביש 22 לכיוון הקריות. במחלף "מבוא כרמל" יורדים לדרך יגאל ידין. פונים שמאלה ברמזור. פונים שמאלה ברמזור השני אל מעגן הדייג. נוסעים עם הכביש (עוברים מימין את ביה"ס הטכני של חיה"א ) עד שמגיעים לשער מעגן הדייג. בשער פונים שמאלה וממשיכים ישר עד לסיומו של הכביש. פונים ימינה לרחבת חניית עפר גדולה וממשיכים בה ישר עד הפארק.

מצומת יגור- נוסעים על כביש 75 לכיוון צומת קישון (צומת לב המפרץ), נשארים בנתיב השמאלי ועולים על הגשר לכיוון חיפה. אחרי הגשר, יורדים בנתיב לכיוון הדר (גשר פז). ברמזור שומרים על הנתיב השמאלי ופונים לכיוון כביש 22.

מצומת וולקן- פונים שמאלה למחלף "מבוא כרמל" ובמחלף פונים ימינה לכיוון הקריות. פונים שמאלה ברמזור הראשון. ממשיכים וברמזור השני פונים שמאלה לכיוון מעגן הדייג.

מכיוון הקריות- דרך קריית חיים לכיוון שדה התעופה חיפה. לאחר שחולפים על פני שדה התעופה פונים ימינה בצומת מעגן הדייג אל מעגן הדייג.